Gå til hovedindhold

Top 6 over svindel på internettet: Sådan undgår du at blive et offer

Ifølge FBI mistede ofre for svindel på internettet i USA $672.080.232 i 2014 og indgav næsten 270.000 klager. Ingen ønsker at blive et offer (eller en del af en statistik), men med en konstant udvikling af metoder forsøger hackere at holde sig et skridt foran masserne. Her er en liste med top seks over svindel på internettet, og hvordan du undgår at blive narret.

1) Svindel med jobtilbud

Du modtager en uopfordret e-mail med et jobtilbud, typisk ikke inden for dit kompetenceområde, ofte som kvalitetskontrollør eller en lignende stilling. Når du accepterer, bliver du betalt med check eller postanvisning med et beløb, der overstiger det, din "arbejdsgiver" tilbød. Du bliver derefter bedt om at sende forskelsbeløbet tilbage blot for at konstatere, at den originale check eller postanvisning var falsk, og at du har mistet de penge, du sendte til den falske arbejdsgiver.

Med stigningen i websteder med karrierenetværk som LinkedIn bliver uopfordrede jobtilbud mere og mere udbredt, hvilket betyder, at alle, der er på udkig efter arbejde, skal udvise kløgt, når de forsøger at adskille de legitime tilbud fra svindlen. Hvis du beslutter dig for at sige ja til et arbejde, skal du aldrig indløse mistænkelige checks uden at sikre dig, at de er ægte. For at være sikker, bør du bede din bank om at stille pengene i bero, indtil checken eller postanvisningen er blevet verificeret. Hvis du bliver bedt om at returnere "forskellen", bør det være et tegn på, at du har at gøre med et svindelnummer.

2) Lotterisvindel

Du modtager en e-mail, hvori det påstås, at du har vundet et lidet kendt lotteri, sædvanligvis i et andet land og altid med en stor udbetaling. Du kan også blive bedt om at betale et mindre beløb for at "frigive" dine gevinster. Du bliver bedt om at sende personlige oplysninger som bekræftelse, og pludselig er du offer for identitetssvindel, og de penge, du har sendt, er forsvundet.

Lotterisvindel har et par afslørende tegn:

  • E-mailen er fra en person, ikke et firma.
  • Du er ikke den eneste modtager.
  • Du har aldrig hørt om lotteriet.

Hvis du modtager en e-mail som denne, bør du foretage en hurtig Google-søgning for at se, om det er legitimt. (Det er det aldrig). Vi er alle på jagt efter uforudsete indtægter, men hvis du ikke har købt et lod, er der stor chance for, at du ikke har vundet i lotteriet. Send aldrig dine personlige oplysninger via e-mail til nogen, du ikke kender, og stol aldrig på nogen, der prøver at give dig penge for ingenting.

3) Støttemodtagersvindel

YDu modtager en e-mail fra nogen, der gerne vil give dig nogle hurtige penge. Disse e-mails kommer undertiden fra personer, der hævder at være fra en støtteforening—du har sikkert hørt om svindlen med den nigerianske prins—men oftere er de fra en "forretningsmand", der siger, at han har millioner, han ønsker at flytte ud af landet, og at han gerne vil have din hjælp til gengæld for halvdelen af overskuddet. Afsenderen medsender netop de detaljer, der får tilbuddet til at synes legitimt. Men pengene er altid forsinket, og så har du bidt på krogen og skal sende et væld af små betalinger for at muliggøre pengeoverførslen. Det er nemt at falde for denne fidus, hvis du ikke har heldet med dig, men du bør kigge efter signaler om, at dette ikke er, hvad det ser ud til. Dårlig grammatik og stavning i den oprindelige e-mail og en svaradresse, der ikke stemmer overens med afsenderens, er tegn på, at alt, hvad der lyder for godt til at være sandt, altid er det, særligt på internettet.

4) Onlinedatingsvindel

Du møder én gennem et datingwebsted eller chatrum, I begynder at lære hinanden at kende, og det kan føles meget ægte. Men du kan aldrig være sikker på, hvem der er på den anden side af skærmen. Hvis du havner i et forhold på internettet med en person, som begynder at bede om penge eller at se intime fotos, eller beder dig om at videresende ting, vedkommende sender til dig, så er den person, du har mødt, en svindler. "Catfishers", som de undertiden kaldes, benytter ofte en virkelig persons identitet for at fremstå som autentisk, og de giver reelle oplysninger, men de sender falske fotos og kontaktoplysninger for at slette sporene. Onlinedatingsvindel består af nogle få vigtige komponenter:

  • Der vises stærke følelser inden for et meget kort tidsrum.
  • Et hurtigt skifte fra datingwebsteder til private kanaler.
  • Anmodning om penge baseret på personlig modgang—eksempelvis til et sygt familiemedlem eller et mislykket forretningseventyr.

Du undgår disse svindelnumre ved omhyggeligt at undersøge evt. relationer på internettet, som udvikler sig for hurtigt. Giv aldrig penge til nogen, medmindre du har et forhold til dem offline. Hvis du tager på date med vedkommende uden for cyberspace, skal du lade personer i dit liv vide, hvor du skal hen, blot for at være på den sikre side.

5) Velgørenhedssvindel

Efter omfattende naturkatastrofer eller andre højprofilerede, offentlige tragedier ønsker du at hjælpe på enhver tænkelig måde, og svindlere ved, hvordan de kan udnytte dette. De opretter falske donationswebsteder og konti og udarbejder derefter en e-mail med en følelsesmæssig drejning for at skaffe penge, der aldrig når frem til ofrene. Disse svindelnumre lykkes, fordi de spiller på sympati, men sørg altid for at undersøge tingene. Undersøg fakta om et evt. donationswebsted, og find ud af, om de rent faktisk er tilknyttet den sag, de hævder at repræsentere. Donér ikke til evt. websteder, der ser mistænkelige ud. Enhver ægte velgørenhedsorganisation har et robust websted med missionserklæring og dokumentation for skattefrihed.

6) Reparationssvindelnumre

I et svindelnummer, der starter i den virkelige verden og hurtigt bevæger sig ind på internettet, modtager du et telefonopkald fra en person, der foregiver at arbejde for "Microsoft" eller en anden stor softwarevirksomhed og påstår, at vedkommende kan afhjælpe pc-problemer såsom langsomme internethastigheder og indlæsningstider. Det lyder interessant, så når e-mailen kommer i din indbakke, downloader du et fjernadgangsprogram, hvilket giver svindlere mulighed for at overtage styringen af computeren og installere malware. Ikke alle forbrugere er lige teknologikyndige, så mange ved ikke, hvordan deres pc virker og bliver let skræmt af svindlere. Når de installerer malware, har de adgang til dine filer, data og personlige oplysninger.

Accepter aldrig uopfordrede forslag til reparation, og køb ikke reparationstjenester, medmindre du er helt sikker på, hvem du taler med. Giv ikke personer fjernadgang til din computer. Hvis nogen ringer, skal du bede om identificerende oplysninger. Hvis du stiller tilstrækkeligt med spørgsmål, er der stor chance for, at svindleren opdager, at du ikke lader dig narre.

Nu hvor du ved, hvad du kan forvente af cybersvindlere, skal du sørge for at holde øje med disse orme for at undgå at blive offer for phishing. Når svindlerne bliver kløgtigere, er der behov for konstant opmærksomhed for at beskytte din computer og dine oplysninger.

Top 6 over svindel på internettet: Sådan undgår du at blive et offer

Brugerne begår ofte de samme fejl, som nemt kan udnyttes. Her er en gennemgang af top 10 over fejl, som brugerne begår, og hvordan du undgår dem og beskytter dig og dit netværk.
Kaspersky logo

Relaterede artikler