Kunstig intelligens (AI) ændrer den måde, hvorpå samfundet interagerer, kommunikerer og genererer og forbruger indhold. Teknologien er allerede i gang med at ændre det digitale landskab, hvilket rejser mange spørgsmål om dens brug og effekt. Blandt disse er spørgsmål om konsekvenserne af kunstig intelligens på de sociale medier.
Der er ingen tvivl om, at brugen af kunstig intelligens på sociale medier kan give mange fordele, lige fra at forbedre brugeroplevelsen til at hjælpe virksomheder med at træffe smartere markedsføringsbeslutninger, men det giver også nogle udfordringer for brugernes privatliv og kræver en vis tilbageholdenhed og ansvarlighed fra dem, der bruger teknologien.
Hvad er kunstig intelligens i sociale medier?
Sociale medieplatforme inkorporerer nu AI-teknologi i mange af deres funktioner. Nogle brugere spekulerer på, om det gælder for alle platforme, og stiller spørgsmål som "Bruger Instagram kunstig intelligens?" Sandheden er, at teknologien er så stærk og giver så mange fordele, at alle sociale medier bruger den i et eller andet omfang. For eksempel bruger Instagram og Facebook kunstig intelligens til at organisere brugernes feeds og tidslinjer, hvilket sikrer en prioritering af indhold, der – ifølge de automatisk indsamlede og analyserede data – er mest tiltalende for hver enkelt bruger.
Det er derfor, at selv om to Instagram-brugere følger præcis de samme konti, kan deres feeds se forskellige ud, alt efter hvordan og hvornår de engagerer sig i indholdet. Derfor stiller brugere, der spørger "Er algoritmer på sociale medier kunstig intelligens?", de rigtige spørgsmål. Sandheden er, at mange platformes algoritmer bruger teknologien til at forbedre og personliggøre brugeroplevelsen.
Hvordan bruges kunstig intelligens i sociale medier?
Så hvordan bruges kunstig intelligens i sociale medier? Selv om teknologien bestemt har fordele for den gennemsnitlige bruger, er den især nyttig for erhvervsbrugere som f.eks. mærker, virksomheder og indholdsskabere. Kunstig intelligens på sociale medier kan forenkle mange af de processer, som virksomheder udfører på disse platforme, forbedre deres evne til at levere personlige oplevelser til følgere og øge effektiviteten af deres handlinger. Kunstig intelligens på sociale medier kan også spare virksomheder for en masse tid, fordi disse værktøjer automatiserer mange af de funktioner, der måske tidligere har været nødvendige at udføre manuelt. Derudover kan brands bruge kunstig intelligens til at spore deres offentlige omdømme.
Her er et par eksempler på, hvordan virksomheder kan forbedre deres brug af sociale medier med kunstig intelligens:
- Administrere reklamer: Virksomheder kan bruge AI-aktiverede værktøjer til at udføre kundesegmentering for at sikre, at reklamer på sociale medier er målrettet mod den rigtige målgruppe.
- Analysere data: Kunstig intelligens kan automatisk analysere store mængder data på kort tid for at hjælpe med mere målrettet annoncering samt spore resultaterne af opslag og reklamer på sociale medier.
- Automatisere indlæg: Virksomheder kan bruge AI-baserede værktøjer til at planlægge opslag, der skal offentliggøres på et tidspunkt, hvor målgruppen er mest aktiv, og dermed sikre bedre engagement.
- Moderere indhold: AI-bots til sociale medier kan hjælpe med at moderere det brugergenererede indhold på en virksomheds offentlige sider og filtrere alt, hvad der kan være upassende eller i strid med fællesskabets retningslinjer.
- Generere indhold: Generativ AI til opslag på sociale medier kan hjælpe med hurtigt at skabe højtydende indhold samt vælge hashtags, der øger opslagenes synlighed. På LinkedIn kan virksomheder f.eks. bruge generativ AI til at hjælpe med at udarbejde jobbeskrivelser.
- Vælge influencere: Med så stort et udvalg af influencere og indholdsskabere kan virksomheder bruge kunstig intelligens til at hjælpe med at finde ud af, hvem der passer bedst til deres mærke og deres reklamemål.
- Social lytning: Indsamling af online omtale af et mærke for at få en idé om, hvad der bliver sagt om en virksomhed på de sociale medier.
- Kundeservice døgnet rundt: AI-aktiverede chatbots gør det muligt for virksomheder at tilbyde automatiseret kundeservice via deres sociale medier på alle tidspunkter af døgnet.
Kunstig intelligens bruges også af sociale medier til at strømline visse processer og forbedre brugeroplevelsen. Nogle eksempler på dette inkluderer:
- Anbefaling af opslag, fotos og videoer, som brugerne er mere tilbøjelige til at engagere sig med baseret på deres tidligere aktivitet.
- At tilbyde ansigtsgenkendelse og automatisk geotagging for at hjælpe brugerne med at tagge andre brugere og steder i deres opslag.
- Oprettelse af videofiltre ved hjælp af generativ AI, som f.eks. på Snapchat.
- At moderere indhold, der kan overtræde platformens retningslinjer for fællesskabet.
- At gøre det muligt at skabe og dele brugergenereret indhold, som f.eks. klistermærker på Instagram.
- At opdage og slette spam, hadefuld tale eller cybermobning.
Fordele og ulemper ved kunstig intelligens på sociale medier
Der er ingen tvivl om, at brugen af kunstig intelligens på sociale medier allerede er omfattende og vil fortsætte med at vokse i takt med, at teknologien udvikles og bliver mere kraftfuld. Men som enhver anden teknologi har brugen af kunstig intelligens på sociale medier fordele og ulemper. Disse kraftfulde værktøjer kan forbedre oplevelsen på de sociale medier betydeligt, men de kan også skabe nye udfordringer og problemer for individuelle og organisatoriske brugere.
Fordelene ved kunstig intelligens på sociale medier
Ud fra ovenstående er det tydeligt, at kunstig intelligens kan være meget nyttigt på sociale medier. Men fordelene ved denne teknologi strækker sig ud over blot at forbedre den organisatoriske effektivitet. Her er flere måder, hvorpå AI-værktøjer gør oplevelsen på de sociale medier bedre:
- At skabe et mere inkluderende online-rum for alle brugere ved at filtrere upassende indhold fra og straffe brugere, der overtræder fællesskabets retningslinjer.
- At spare tid for indholdsskabere ved at automatisere mange af de mere kedelige funktioner i forbindelse med administration af en organisations profil på sociale medier, f.eks. planlægning og kundeservice.
- At øge kreativiteten ved at hjælpe med at generere flere idéer og skabe mere effektive kampagner.
- At øge rækkevidden og profilen for små virksomheder og skabere.
- At spare omkostninger ved at eliminere behovet for store mængder manuelt arbejde med at administrere sider og kampagner på sociale medier.
- At muliggøre bedre forretningsbeslutninger ved at generere mere præcise datasæt og indsigter.
- At accelerere omsætningen ved at fremhæve det sprog og de billeder, der fungerer bedst, foreslå nye målgrupper og muliggøre målrettet annoncering til mere modtagelige målgrupper.
- At øge sikkerheden for personlige brugere ved at minimere mulighederne for data- og identitetstyveri samt phishing.
Ulemper ved kunstig intelligens på sociale medier
Som med alle teknologier er der selvfølgelig nogle risici ved brugen af kunstig intelligens på sociale medier. Nogle af dem handler om, hvordan brugere og virksomheder vælger at anvende disse kraftfulde værktøjer. Men nogle af disse ulemper er iboende i AI-teknologien. Dette er blot nogle af risiciene ved kunstig intelligens på sociale medier:
- AI-bias, som er resultatet af fordomsfulde antagelser, der er indbygget i teknologien gennem dens proces med maskinel indlæring, skaber en betydelig mangel på objektivitet og kvalitet. Men der findes algoritmer på sociale medier med kunstig intelligens, som er menneskeskabte.
- Udbredelsen af misinformation på grund af kunstig intelligens, der genererer indhold for hurtigt og bruger fakta, statistikker eller andre oplysninger uden at kontrollere kvaliteten og sandhedsværdien. En stigning i deepfakes fra brugen af kunstig intelligens på sociale medier, som kan have negative sociale og politiske konsekvenser.
- En stigning i plagiering, fordi kunstig intelligens analyserer internettet for at finde de oplysninger, den har brug for til at skabe indhold, og derefter sammensætter det uden referencer eller endda uden at ændre indholdet.
- Problemer med overholdelse af regler, fordi mange virksomheder endnu ikke har udviklet politikker for, hvordan de skal bruge kunstig intelligens i deres drift. Dette kan potentielt føre til interessekonflikter eller overtrædelse af branchens regler og standarder.
- Brugere bliver fejlagtigt straffet for at overtræde fællesskabets retningslinjer, hvilket kræver en lang appelproces for at genoprette profiler eller opslag.
Sådan bruger du kunstig intelligens sikkert på sociale medier
For at mindske de risici, der er forbundet med ulemperne ved kunstig intelligens på sociale medier, er det vigtigt, at brugere og især virksomheder, lærer, hvordan de sikkert kan udnytte kraften i AI-teknologi til brug på disse websteder. Det giver dem mulighed for at deltage i AI-trenden på de sociale medier, samtidig med at de opretholder en ansvarsfølelse over for deres kunder, og over for samfundet som helhed. Selv om det kræver en lidt større indsats, er der her nogle måder at bruge kunstig intelligens på sociale medier på en ansvarlig måde:
1. Bekræft alt AI-genereret indhold
På grund af den måde, kunstig intelligens bruges på de sociale medier, bliver meget onlineindhold automatisk genereret af denne teknologi. Men kunstig intelligens er tilbøjelig til at være forudindtaget og tjekker ikke det indhold, den skaber, hvilket kan føre til udgivelse af indhold, der er fyldt med unøjagtigheder. Derfor bør virksomheder altid validere og faktatjekke alt indhold, der er genereret af kunstig intelligens for at sikre, at de ikke spreder misinformation. Det er også nyttigt at køre AI-indhold gennem plagiatværktøjer for at undgå potentielle brud på ophavsretten.
2. Forklar virksomhedens politik omkring kunstig intelligens på sociale medier
Mange brugere af sociale medier er allerede – med rette – bekymrede over, hvordan de sociale medier håndterer deres data. Brugen af kunstig intelligens på sociale medier kan forstærke denne frygt. Virksomheder kan afhjælpe denne frygt ved åbent at offentliggøre politikker om, hvordan de bruger kunstig intelligens på sociale medier til at håndtere kundedata, som f.eks. indsamling og opbevaring af brugeroplysninger til målrettet reklame. Desuden kan det være nyttigt at gøre opmærksom på brugen af generativ AI, f.eks. ved at påpege billeder, der er skabt med teknologien, så brugerne ved, at billederne ikke er helt ægte.
3. Vær opmærksom på brugernes holdninger
Selvom kunstig intelligens på sociale medier kan være utroligt kraftfuldt for virksomheder, er det afgørende, at brugernes holdning til brugen af denne teknologi overvåges. I nogle tilfælde kan kunder og publikum reagere negativt på indhold, der er genereret med kunstig intelligens. Der kan f.eks. være tale om forvirring eller fornærmelse. Virksomheder skal konsekvent overvåge feedback for at sikre, at de kan korrigere deres brug af kunstig intelligens til opslag på sociale medier, hvis dette sker.
Konklusionen er, at mødet mellem sociale medier og kunstig intelligens udgør et fascinerende landskab af muligheder og udfordringer. Den udbredte integration af kunstig intelligens i sociale medieplatforme har unægtelig forandret den måde, hvorpå enkeltpersoner og virksomheder engagerer sig i digitale rum på. Fordelene er tydelige, lige fra organiseret personaliseret indhold til automatiseret annoncering. Rejsen mod AI-drevne sociale medier er dog ikke uden bekymringer, især med hensyn til privatlivets fred, bias og potentialet for misinformation. Mens vi navigerer i dette udviklende terræn, er det afgørende for både brugere og virksomheder at nærme sig indførelsen af kunstig intelligens på sociale medier med en følelse af ansvar og gennemsigtighed.
Få Kaspersky Premium + 1 ÅRS GRATIS Kaspersky Safe Kids. Kaspersky Premium modtog fem AV-TEST-priser for bedste beskyttelse, bedste ydeevne, hurtigste VPN, godkendt forældrekontrol til Windows og bedste bedømmelse for forældrekontrol til Android.
Relaterede artikler og links:
De ti største trusler mod cybersikkerheden
Relaterede produkter og tjenester: