Coronavirus-udbruddet har medført skolelukninger og sociale begrænsninger over hele verden. Derfor bruger børn mere tid på nettet, fordi familierne er afhængige af den digitale teknologi for at lære, socialisere og holde kontakten med omverdenen.
Selvom internettet har vist sig at være en værdifuld livline under krisen, som lader livet gå videre, er spørgsmålet om børns sikkerhed på nettet blevet vigtigere. Når skolerne lukker og mange forældre arbejder hjemmefra, er det mere sandsynligt, at børnene bruger internettet uden opsyn.
Denne artikel undersøger nogle af de vigtigste problemer ift. sikkerheden på nettet, når det gælder børn. Den fortæller også hvordan du passer på dine børn på nettet.
Trusler og farer, som børn møder på internettet
Fordi børn bruger mere tid på nettet under pandemien, er deres eksponering for potentielle risici vokset. Børn møder en bred vifte af trusler og farer på nettet, som fx:
Dele for mange oplysninger om sig selv online
Det er let at føle sig anonym på internettet, og børn er måske ikke så opmærksomme på konsekvenserne af det digitale fodaftryk, de efterlader sig. De kan fx dele personlige, identificerbare oplysninger på deres profiler på de sociale medier, som ikke bør vises offentligt. Det kan være alt, fra billeder af akavede øjeblikke til deres privatadresser eller familiens ferieplaner. De kan også dele indhold, som de senere fortryder.
Cybermobning
Cybermobning varierer lige fra at sende skræmmende eller hånlige beskeder via e-mail, sms, sociale medier eller messenger til at bryde ind på din e-mailkonto eller stjæle din identitet på nettet, for at såre og ydmyge dig.
Grooming
Børn er måske ikke klar over, hvem de virkelig taler med. Cyberudnyttelse omfatter bl.a. at sende seksuelt opfordrende meddelelser eller materialer, som lokker et barn til at mødes i virkeligheden. Bedragerne forsøger fx at overbevise et barn om at deltage i upassende aktiviteter eller tage billeder eller videoer til svindleren, som derefter bruger materialet til at true eller afpresse barnet med.
Phishing
Det vil sige e-mails, der forsøger at narre folk til at klikke på ondsindede links eller vedhæftede filer. Det kan være rigtigt svært for børn, da e-mailen måske foregiver at komme fra nogen, de kender, som fx en ven eller et familiemedlem. Det kan også gøres via messaging-apps eller SMS'er - som kaldes "smishing".
Skjulte omkostninger ved reklamer og køb i appen
Børn forstår måske ikke den skjulte kommercialisering af spil, apps og hjemmesider. Det gælder fx mobilspil, der overtaler børn til at købe virtuelle varer via forældrenes kreditkortkonti, mens de spiller. De spil kaldes “bait apps” i gruppesøgsmål.
Radikalisering
Når man udsættes for synspunkter, der betragtes som radikale eller ekstreme, hvad enten det måtte være politiske, religiøse, sexistiske eller racistiske.
Alders-upassende indhold eller indhold, der er skadeligt eller anstødeligt
Det kan for eksempel være en eksplicit annonce, der vises i et gratis spil, tegneseriefigurer til børn, der vises i en voksen sammenhæng, eller et forum, der diskuterer emner, der ikke er passende for børn.
Utilsigtet download af malware
Malware er software, der installeres uden offerets viden og tilladelse og som udfører skadelige handlinger på computeren. Cyberkriminelle narrer ofte folk til at downloade malware. Phishing er et af de trick, men der er flere endnu – som eksempel at lokke ofre til at downloade malware, der er forklædt som et spil – som kan være ekstra attraktivt for børn. Sørg for omfattende cybersikkerhedssoftware på tværs af enhederne og tilhørende sikkerhedsbeskyttelse, der kan hjælpe med at beskytte dit barns computer mod sådan malware.
10 tip, der beskytter dine børn på nettet
- Konfigurer forældrestyring og internetfiltre. Software, som fx Kaspersky Safe Kids, er designet til at hjælpe dig med at beskytte dine børn online. Det inkluderer en app, som ligger på dit barns enhed, plus en app på din telefon, som viser dig rapporter og tilpasser indstillingerne. Det giver dig endda mulighed for at administrere adgangen til spil og upassende apps.
- Sørg for, at dit barn bruger de nyeste antivirusprogrammer og den seneste software. Antivirussoftware beskytter dine enheder mod indkommende trusler og finder, ødelægger og advarer om mulige trusler mod systemet. Der kommer hele tiden nye vira, og antivirussoftwaren holder løbende styr på de seneste trusler.
- Sørg for, at dit barns fortrolighedsindstillinger står på maksimum. Næsten alle apps på de sociale medier er forsynet med fortrolighedsindstillinger, som du kan justere. Lær dem at kende, og sæt dig ned med dine børn, så I kan justere dem sammen.
- Dæk webcams til, når de ikke er i brug. Nogle mennesker gør det med tape eller lignende, når de læser de foruroligende historier om malware, der gør det muligt at udspionere dem via deres webcam.
- Gennemgå jævnligt dine børns vennelister, og bloker uønskede eller mistænkelige kontakter.
- Slå køb i appen fra på alle de enheder, hvor det er muligt:
I iOS:
- Åbn Indstillinger, og vælg så "Skærmtid." Aktivér det, hvis det ikke allerede er aktiveret
- Tryk på Fortsæt, og vælg derefter indstillingen "Dette er min iPhone" eller "Dette er mit barns iPhone"
- Hvis det er din telefon, bliver du bedt om at vælge en adgangskode. Hvis det er dit barns, skal du følge vejledningen og indstille en forældre-adgangskode
- Tryk på Indhold og Privatlivsbegrænsninger, og indtast din adgangskode. Aktivér så Indhold og Privatliv
- Vælg iTunes og Køb i App Store
- Vælg køb i appen, og sæt det til "Tillad ikke"
Til Android:
- Åben Google Play
- Åben indstillinger
- Gå til “Brugerstyring”
- Vælg "Indstil eller skift PIN-kode", og vælg din PIN-kode
- Gå tilbage til brugerindstillingerne og aktiver "Brug PIN-kode ved køb"
7. Sørg for, at placeringer ikke kan identificeres. Det er en god ide at bede dine børn om ikke at geo-tagge fotos på de sociale medier, da det fortæller andre om deres placering. Du kan deaktivere placeringstjenesterne på børnenes enheder, så deres fysiske placering ikke kan overvåges.
8. Lav klare regler om passende brug af internettet - hvornår, hvorfor og hvor længe.
9. Vær opmærksom på tegn på stress eller bekymringer, som er forbundet med aktivitet på nettet og vid, hvor du kan søge hjælp. Dit barn kan fx virke fjernt, trist eller vredt efter brug af internettet eller at have udvekslet nogle sms'er. Velgørenhedorganisationer for børn, som Englands NSPCC, USA’s Childnet eller Australiens National Centre Against Bullying har ressourcer, der kan hjælpe dig.
Rådgivning til forældre og omsorgspersoner
Mediernes intensive dækning af coronavirus kan virke foruroligende eller bekymrende på børn. Der findes mange digitale ressourcer fra troværdige organisationer, som UNICEF og World Health Organization (WHO), hvor du og dit barn til at lære mere om virussen sammen.
Nogle af de måder, som du kan støtte dit barn på her, inkluderer:
- Selv at være et godt eksempel med din egen adfærd på nettet. Opmuntre dine børn til at være venlige og respektfulde over for andre. Husk dem også på, hvad der måske kan ses i baggrunden.
- Bliv fortrolig med skolens politikker og tilgængelige hjælpetelefoner, hvor man kan indberette cybermobning eller upassende onlineindhold. Cybermobning betyder, at dit barn kan få eller blive genstand for ondskabsfulde kommentarer, sms'er og opslag. Det kan blive udelukket af grupper på nettet, hvilket kan medføre stress og en følelse af isolation. Vær forberedt på muligheden for, at dit barn også selv kan mobbe andre på nettet.
- Vær opmærksom på, at annoncer på nettet kan markedsføre usunde fødevarer, kønsmæssige stereotyper eller materiale, der ikke overholder aldersbegrænsningen, og at mere tid på nettet betyder øget eksponering af dit barn. Hjælp børn med at genkende annoncerne på nettet og benyt lejligheden til sammen at undersøge, hvorfor nogle af de budskaber, de ser, kan være negative.
Sikkerhedsaktiviteter på nettet, du kan lave med dine børn
Hjemmesider, som Commonsense.org, indeholder adskillige aktiviteter eller lektionsplaner, som er designet til at lære børn om sikkerhed på nettet. Aktiviteterne er grupperet efter alder, så det er let at finde passende materialer til dit barn. Nogle af emnerne omfatter:
- Sådan besøger du hjemmesider på en sikker måde
- Hvordan kan vi være sikre, ansvarlige og respektfulde på nettet?
- Hvilke oplysninger skal jeg holde for mig selv, når jeg bruger internettet?
- Hvordan beskytter du dine venskaber på nettet?
- Hvordan chatter du sikkert med dem, du møder på nettet?
AFT indeholder også et nyttigt sæt sikkerhedsressourcer til internettet, som du kan bruge sammen med dit barn. Du kan også bruge Childnet, Internet Matters, og den australske eSafety Commissioner's ressourcer til klasselokalet.
Vi foreslår også, at du laver en "cyberkontrakt" med dine børn, som beskriver, hvad man må og ikke må, når man bruger nettet. Så kan du og dine børn underskrive den og sætte den op et synligt sted i hjemmet, som en påmindelse til alle parter. Det er også vigtigt at afbalancere afslapning på nettet med aktiviteter offline, inkl. tid udendørs (hvis det er muligt).
Sådan taler du med dit barn om internetsikkerhed under coronaudbruddet
Pandemien betyder, at forældre og omsorgspersoner står over for potentielt større økonomiske byrder og kæmper for at balancere hjemmearbejdet med hjemmeundervisningen. Derfor kan det være en udfordring at støtte og overvåge børnene og deres aktiviteter på nettet. Det er vanskeligt og stressende at holde styr på hjemmet i den udfordrende periode, og samtidigt sikre børnenes tryghed på nettet. Når det er sagt, er det vigtigt at føre en åben dialog med børnene om sikkerheden på nettet:
- Vær realistisk - vis dem, at du godt ved, at de bruger internettet til deres lektier eller til at mødes med deres venner.
- Spørg dem, hvilke sider, apps og spil, de bruger. Skab dig et godt billede af, hvordan de bruger deres tid på nettet. Betryg dem i, at du er interesseret i deres liv og interesser.
- Spørg dem, om de har nogen bekymringer om internettet, og fortæl dem, at hvis de har det, kan de altid komme til dig med spørgsmål og bekymringer.
- Sørg for, at børnene forstår, at onde eller diskriminerende kommentarer, cybermobning eller trolling ikke er okay. Fortæl dem, at hvis de oplever den slags - skal de straks fortælle det til en voksen, som de stoler på.
- Hvis du ikke mener, at en app eller en hjemmeside er velegnet til børn, skal du gøre det klart og fortælle dine børn, hvorfor du netop synes det.
- Spørg dine børn, hvad de synes er eller ikke er passende, at børn gør på nettet, så de føler sig involveret i processen.
- Spørg ind til deres venner på nettet, og hvordan de ved, at de er dem, som de siger, de er.
- Spørg dine børn, om de ved, hvor man skal søge hjælp, og hvordan man kan være sikker og tryg. Ved dine børn, hvor de justerer privatlivsindstillingerne? Eller hvordan man indberetter eller blokerer brugere, der måske generer dem?
- Bed dem om ikke at dele identificerende oplysninger på nettet - som fx deres fulde navn, adresse, søskende eller hvem deres forældre er.
- Sørg for, at børn bruger stærke adgangskoder - for hvis hackerne bryde en adgangskode, kommer de et skridt tættere på dine data. Et særligt værktøj eller password manager tool kan være en stor hjælp.
- Prøv at sikre, at brugen af computeren sker i en fælles del af huset, hvor de voksne kan være i nærheden.
- Tjek alle enhederne - telefoner, tablets og computere - for at se, hvilke forældrekontroller og internet-sikkerhedsfunktioner, der findes, og er specifikt designede til den pågældende enhed.
Hvis du er bekymret for, at dit barn kan have været udsat for upassende kontakt med eller fra en anden person, skal du melde det til politiet. Hvis dit barn er offer for cybermobning, kan du melde det til en relevant institution i dit land. I USA er det for eksempel regeringens initiativ Stop Bullying.
Husk også på, at det er vigtigere end nogensinde før at holde forbindelsen med andre under pandemien. Nu er et rigtigt godt tidspunkt til at vise venlighed og empati i dine virtuelle interaktioner og skabe mulighed for dit barn får sikre og positive online-interaktioner med venner, familie og dig selv.
Relaterede artikler: