At undgå svindel fra mobiltelefoner er en del af vores digitale liv nu, især da svindlere konstant kommer med nye måder at prøve og narre folk på. Noget svindel er imidlertid ikke altid indlysende, så det er vigtigt at følge med i ny svindel og lære at identificere dem. Dette skyldes, at det undertiden ikke er let at gendanne dine personlige konti, når de er blevet kompromitteret.
Hvad er telefonsvindel?
Mobiltelefoner er blandt vores mest værdsatte ejendom i dag, og cyberkriminelle ved dette. Vi har dem altid med os, og vi bruger dem til at få adgang til nogle af de mest private oplysninger i vores liv. Vi har knyttet bank, e-mails og andre følsomme data til vores telefoner, hvilket gør det til et perfekt centraliseret mål for identitetstyveri og svig.
Mobiltelefonsvindel sigter mod at narre dig til frivilligt at inficere din enhed eller udlevere private oplysninger.
Almindelige typer mobilsvindel inkluderer:
- Mobilvirussvindel
- SMS-phishing (smishing)
- Telefonsvarersvindel (Vishing)
- Et-ring-svindel
Hvad er mobilvirussvindel?
Mobilvirussvindel giver falske advarsler, der hævder, at der er opdaget en virus på din telefon.
Når du søger internettet på din telefon, har du måske set en side vise denne type advarsel. Den påstår, at en scanning af din telefon har afsløret en virusinfektion, der opfordrer dig til at tage øjeblikkelig handling.
Svindlen får dig derefter til at downloade en “antivirus” -app, der faktisk er malware eller spyware. Når den ondsindede kode er på din smartphone, kan svindlere inficere andre enheder eller kapre din. Den nemmeste måde at beskytte dig selv mod denne form for angreb er at sikre dig, at du har cybersikkerhed på din telefon, som Antivirus til Android.
Hvad er vishing?
Vishing - eller "stemmefishing" - involverer svindelopkald, der opfordrer dig til at tage en form for handling.
For at give dig en oversigt over denne vishing-definition: svindlere efterligner en autentisk person eller organisation for at få din tillid. De kan udgive sig som en del af et officielt firma eller en offentlig service og overbevise dig om, at du skal give personlige oplysninger eller penge.
Denne form for svindel forsøger at få dig til at handle i løbet af telefonopkaldet. De stoler på det presserende og håber, at du vil "gå i panik" og give dem, hvad de vil. Derfor vil svindlere presse dig til at betale eller dele information om selve opkaldet i stedet for at bede dig om at udføre en opfølgende handling (når de først har lagt på).
Hvad er SMS-phishing?
SMS phishing - eller "smishing" - involverer en svindler, der får dig til at handle via sms.
SMS-links til malware kan sendes i disse meddelelser, og hvis du åbner linket, kan din enhed blive inficeret med malware eller spyware. Undertiden vil kriminelle imidlertid forføre dig til en anden handling. Andre handlinger kan omfatte opkald til et telefonnummer med betaling pr. minut, narre dig til et abonnement eller tvinge personlig information fra dig.
Hvad er et-ring-svindel?
Et-ring-svindel er opkald fra et ukendt nummer, der ringer kun én gang, med det formål at få dig til at ringe tilbage. Denne form for svindel fungerer, fordi svindlere normalt satser på, at nysgerrighed vil tilsidesætte din kritiske bedømmelse. Her er svindlen: du bliver opkrævet gebyrer, når du foretager opkaldet, og svindleren tjener på dig. Disse opkald har en tendens til at stamme fra et internationalt områdekode, som er en måde, hvorpå de skaber gebyrerne. Nogle gange bliver der lagt en telefonsvarerbesked for at øge chancen for, at du gør noget. Så vær forsigtig, hvis du får et opkald eller en telefonsvarerbesked fra et nummer, du ikke genkender eller ikke forventer et opkald fra.
Sådan undgås mobilsvindel
Hver svindel har sine egne funktioner, men kommer generelt ned til et par fælles mål og metoder. Da nye typer svindel konstant dukker op, skal du være forberedt på det uventede.
At undgå mobilsvindel kræver, at du er opmærksom på, hvad de beder om dig. Derudover kan du rulle bedre beskyttelse ud på tværs af dit digitale liv for at sikre, at du er sikker.
Sådan identificeres mobilsvindel
Svindel af enhver art er normalt et spil på dine følelser og en indsats for at skabe tillid. Nogle følelsesmæssige motiver bag svindel kan omfatte følgende:
Presserende eller trusler kan gøre dig mere villig til at handle hurtigt. Hvis du føler frygt eller bekymring for, om det vil få konsekvenser ikke at tage handling, skal du stoppe op og stille spørgsmål. Enhver hæderlig person svarer på dine spørgsmål og giver dig mulighed for at kontrollere, at deres påstande er reelle. Svindlere presser mere på. Almindelige emner, der haster, inkluderer gæld, skattefradag eller anklager om kriminalitet.
Empati stammer fra en anmodning om at hjælpe andre i nød, hvilket gør det sværere for dig at afvise. Hvis du føler dig skyldig for at modstå eller stille spørgsmålstegn ved, om dette er en reel årsag, kan dette være et rødt flag. Svindlere kan foregive at være en del af en velgørenhedsorganisation eller anden social sag. De kan prøve at narre dig ved at bruge en nylig naturkatastrofe eller et andet nutidigt problem som en del af deres historie.
Store løfter inspirerer dig til at gøre, hvad svindleren beder om i bytte for en belønning. Du bør være forsigtig, hvis du føler spænding og glæde eller håb om tilbuddet. Eksempler kan være, at du er en giveaway-vinder eller får tilbudt en enorm rabat på en feriepakke.
Med hver svindel bliver du motiveret til at følge op på en anmodning. Her er de mest almindelige falske anmodninger at passe på:
- Betal penge især kontant eller nogle gange med et gavekort. Disse formater er svære at få refunderet.
- Giv information som et bankkontonummer, CPR-nummer eller online login.
- Besøg et websted via et link for at logge ind på en konto eller for at modtage mere info.
- Download en app eller fil som en anti-virus app.
Hvis du ser nogen af disse skilte, når du bliver kontaktet eller advaret via telefon, skal du være meget forsigtig. I de fleste tilfælde skal du enten afvise eller udsætte handlinger for at undersøge kravet.
Tips til at undgå mobilsvindel
Det er bedst at beskytte dig selv ved at være ekstra bevidst om din telefonbrug. Mens du skal være klar til at se en svindel, kan du også sørge for at forbedre sikkerheden i hele dit private liv.
Her er nogle nyttige tip, der skal være sikrere mod mobilsvindel:
Brug et virtuelt privat netværk (VPN) på offentlig Wi-Fi. VPN-kryptering forhindrer, at dine data bliver opsnappet under transit. Disse tjenester anonymiserer også dine data, så de ikke kan spores til dig via IP-adresse eller på anden måde. Prøv Kaspersky VPN Secure Connection, hvis du leder efter en service til beskyttelse af dit internetbrug på farten eller derhjemme.
Opret meget sikre adgangskoder. Genbrug ikke dine adgangskoder nogensinde. For hver adgangskode er det bedst at bruge en tilfældig streng med tegn. Sørg for at variere store/små bogstaver og tegntyper - dvs. symboler, tal, store og små bogstaver. Hvis du bruger en passphrase, der kombinerer et par korte, mindeværdige ord, skal du udskifte nogle af bogstaverne med symbol- eller taltegn.
Opret lange PIN-koder. I stedet for en 4-cifret PIN-kode til din låseskærm, skal du indstille din PIN-kode til 6-cifre, når det er muligt. 6-cifrede PIN-koder har flere mulige kombinationer, hvilket gør det sværere at gøre brute force hacke din telefon eller konti. Brug aldrig datoer eller anden personlig information, da hackere normalt prøver noget, der kan findes offentligt om dig online, før tilfældigt gætteri. Brug heller ikke basistallkombinationer som “0000” eller “1234.”
Opbevar dine unikke adgangskoder i et sikkert online ’boks’. Hvis du vil huske alle dine tilpassede adgangskoder og PIN-koder, skal du bruge en tjeneste som Kaspersky Password Manager. At opbevare en notesbog med adgangskoder eller opbevare dem i dine telefonnotater er utroligt farligt og bør aldrig gøres. Adgangskodemanagers krypterer dine data, så de ikke kan læses af hackere. Du behøver kun at huske en hovedadgangskode for at få adgang til boksen. Bare sørg for at gøre denne adgangskode til en af dine stærkeste og mest komplekse koder for at forhindre ondsindede parter i at komme ind.
Troværdige gaver beder ikke om et gebyr. Hvis nogen beder dig om at betale for en præmie, er det bedre at gå væk. Det er meget sandsynligt, at tilbuddet er svindel.
Brug en app til blokering af opkald. Disse apps identificerer og afbryder ulovlige robocalls og anden svindel fra at nå din telefon. Tjenesterne er ikke altid perfekte og kan ende med at markere et legitimt opkald som spam. Heldigvis har nogle apps opkaldsmærkater, der fortæller dig, hvilke opkald der muligvis er spam, så du kan beslutte dig for, om du vil tage telefonen.
Du må ikke interagere og læg på. At interagere på nogen måde kan tilskynde til flere opkald. Undgå at trykke på numre for at navigere i automatiserede menuer, og svar ikke levende personale, hvis du synes, det er en svindel. Læg blot på og overvej at lave din egen undersøgelse af kravet, hvis du er nysgerrig.
Brug kun officielle apps til tjenester. Brug af apps fra tredjepart til tjenester - som bank og sociale medier - kan give dem uønsket adgang. Endnu værre er det at give dit login til tredjeparter, der muligvis en phishing-svindel og som ønsker at stjæle dine legitimationsoplysninger. Du kan muligvis undgå apps, der samler alle dine separate tjenester i en app, i stedet for at vælge den officielle app til hver enkelt tjeneste.
Se på din telefonregning. Uautoriserede afgifter er et klart rødt flag for svindleraktivitet. Hvis du fanger noget på din regning, skal du handle hurtigt for at rapportere og bestride gebyrerne. Selvom det ikke er en fidus, stopper du alle uønskede tjenester, der er knyttet til din regning gennem årene.
Få cybersikkerhed på din telefon. Den enkleste måde at beskytte dit online privatliv og data på din mobil er at beskytte den. Vi anbefaler noget lignende Kaspersky Security Cloud, da det dækker flere enheder. Plus, familieplanen leveres med fleksible forældrekontroller. Så du kan beskytte dig selv, din partner og alle unge, du måtte have.
Relaterede artikler:
Sådan fjernes virus fra en iPhone?
Hvordan fjerner man en virus fra Android?